Sevenum: H.H. Fabianus en Sebastianus

De parochie Sevenum heeft als beschermheiligen de H. Fabianus en de H. Sebastianus.

Fabianus Paus; Rome, Italië; martelaar; † 250
Feest 20 januari.
Hij was afkomstig uit Rome, en werd waarschijnlijk geboren tegen het eind van de tweede eeuw. In 236 volgde hij Sint Anterus († 236; feest 3 januari) op als bisschop van Rome. Hij stond bekend om zijn liefde voor de armen en zijn zorg voor christelijke begraafplaatsen. Hij liet de relieken van Pontianus en Hippolytus in Rome bijzetten en stierf als een van de eerste slachtoffers de marteldood tijdens de christenvervolgingen onder keizer Decius (249-251). Hij werd begraven in de catacomben van Calixtus.
Eerst na een jaar werd hij opgevolgd door Sint Cornelius († 253; feest 16 september). In de tijd daartussen leidde tegenpaus Novatianus de christengemeenschap.
Later kwam een deel van Fabianus’ relieken terecht in de basiliek van St-Sebastianus van Rome. Vandaar dat hij op dezelfde dag wordt gevierd als Sebastianus († 258; feest 20 januari) en altijd met hem in één adem wordt genoemd.
Patronaten
Hij is patroon van pottenbakkers en tingieters.

Sebastianus van Rome (ook van Milaan), Italië; martelaar metFabianus; † 288.
Feest 20 januari
Geschiedenis
Volgens de legende was hij afkomstig uit de Zuid-Franse stad Narbonne, maar de heilige bisschop Ambrosius († 397; feest 7 december) beweerde dat hij uit zijn bisschopsstad Milaan kwam. Verder is bekend dat hij officier was in het Romeinse leger. Hij was een gunsteling van keizer Diocletianus (284-305), die bekend staat als een gevreesde christenvervolger. Toen Sebastianus dan ook te kennen gaf christen te zijn, werd hij ondanks zijn voorkeurspositie gemarteld. Hij werd aan een boom gebonden als doelwit voor de boogschutters uit het leger. Bij het losmaken ontdekte men dat hij nog ademde. Uiteindelijk werd hij doodgeknuppeld.

Voor verdere informatie betreffende de kerk van Sevenum en de geschiedenis: Kerkgebouwen in Limburg

Een mooie opname van de kerk in Sevenum.